Γειά σας φίλοι μου!
Τι κάνετε; Καταρχήν, να σας ευχαριστήσω για τα σχόλια που μου αφήνετε. Χαίρομαι τόσο πολύ που σας αρέσει η προσπάθειά μου!
Σήμερα σκέφτηκα να σας πω δυο λόγια για ένα “καυτό” ζήτημα που ενδιαφέρει τόσο τους γονείς όσο και τους εκπαιδευτικούς: τη συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια. Ξεκινώντας με αυτό το θέμα, θα ήθελα να τονίσω εξαρχής οτι είναι πάρα πάρα πολύ σημαντική και μόνο οφέλη μπορεί να έχει και για τις δύο “πλευρές”, δηλαδή τους γονείς και το δάσκαλο/α της τάξης.
Ας εξετάσουμε πρώτα την πλευρά των γονέων. Όσοι από εσάς έχετε παιδάκια που ήδη πηγαίνουν στο σχολείο, σίγουρα θα έχετε βιώσει το άγχος του να τα αποχωρίζεστε για τόσες ώρες μέσα στην ημέρα, την αγωνία και το φόβο. Περνούν καλά στο σχολείο; Μαθαίνουν; Αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα με συμμαθητές; Δυσκολεύονται σε κάποιο μάθημα; Και το κυριότερο από όλα: Είναι ασφαλή; [Και λέω κυριότερο, γιατί για μένα ως εκπαιδευτικό αυτό που έρχεται πρώτο στις προτεραιότητές μου είναι η ασφάλεια των παιδιών. Θεωρώ αδιανόητο αυτό που έχω δει πολλές φορές στο σχολείο, δασκάλους αδιάφορους, που αφήνουν τα παιδιά να τρέχουν ανεξέλεγκτα στους διαδρόμους, να χτυπιούνται και να σκαρφαλώνουν εδώ κι εκεί. Αν μη τι άλλο, ο γονιός μας εμπιστεύεται το παιδί του για 7 ώρες την ημέρα και θα πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι και να.. το παραδώσουμε όπως το παραλάβαμε :)]
Τέτοιες ερωτήσεις, λοιπόν, απασχολούν κάθε γονιό και μπορεί να βρει τις απαντήσεις που χρειάζεται μέσα από την επαφή με το δάσκαλο/α της τάξης. Αν είστε τυχεροί/ες, και ο δάσκαλος επιδιώκει τη γνωριμία μαζί σας και τις συχνές συναντήσεις, όλα καλά. Υπάρχει όμως η πιθανότητα να μην το κάνει ποτέ. Τότε θα πρέπει να τον/ την επισκεφθείτε, να γνωριστείτε, να κάνετε όσες ερωτήσεις χρειάζεται, αλλά και να απαντήσετε στις δικές του (περισσότερα θα εξηγήσω παρακάτω)
Και για τον ίδιο το δάσκαλο/α όμως, είναι εξίσου σημαντικό να σας γνωρίσει. Το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και ιδιαίτερο και η οικογένεια παίζει σπουδαίο ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα του. Θέλουμε γονείς συμμάχους και βοηθούς μας κι όχι αντιπάλους.
Ήδη από την αρχή της χρονιάς, τις πρώτες κιόλας ημέρες, καλό θα είναι ο δάσκαλος/α να μοιράσει στα παιδιά ένα ερωτηματολόγιο, που θα συμπληρωθεί από τους γονείς. Κάνοντας κλικ μπορείτε να το κατεβάσετε και να το διαβάσετε, το έφτιαξα πρόπερσι που είχα ακόμα την ελπίδα οτι θα δουλέψω στο σχολείο 🙁
Τι θα ήθελα να ξέρω εγώ σαν εκπαιδευτικός της τάξης;
Κάποια προσωπικά στοιχεία για το κάθε παιδί, από το πώς “το φωνάζουν”, αν έχει δηλ. χαϊδευτικό όνομα, το πότε γεννήθηκε, αν έχει αδέλφια, κατοικίδια.
Ποια είναι η μητρική γλώσσα του κάθε μαθητή/ τριας μου; Τι γλώσσα μιλούν στο σπίτι;
Ποιο είναι το επάγγελμα των γονέων;
Αν το παιδί έχει κάποιους φόβους, ιδιαίτερες ανάγκες (πχ. ιατρικές, διατροφικές)
Αν έχει κάποια ταλέντα.
Πώς κρίνουν οι γονείς την επικοινωνία του παιδιού με άλλα παιδιά; Είναι κοινωνικό; Ντροπαλό;
Αν υπάρχει κάποιο σημαντικό γεγονός, ευχάριστο ή δυσάρεστο, που να έχει επηρεάσει το παιδί.
Ποιες είναι οι προσδοκίες των γονέων από το σχολείο;
Πόσο συχνά θέλουν οι γονείς να επικοινωνώ μαζί τους για να τους ενημερώνω για τη φοίτηση του παιδιού τους στην τάξη μου;
Αυτές είναι κάποιες από τις ερωτήσεις που θα ήθελα εγώ να κάνω. Θεωρώ οτι όλα αυτά πρέπει να τα γνωρίζει ο δάσκαλος/α της τάξης για να μπορέσει να κάνει σωστά τη δουλειά του. Επιβάλλεται φυσικά να υπάρχει εχεμύθεια και σιγά σιγά και εμπιστοσύνη μεταξύ δασκάλου και οικογένειας. Οι γονείς θα πρέπει να νιώθουν άνετα για να μας εκμυστηρευτούν το τι συμβαίνει στο σπίτι τους, ειδικά αν μιλάμε για περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας, πένθους, διαζυγίου, που μπορεί να επηρεάσουν την ψυχολογία του παιδιού.
Ο δάσκαλος/ α οφείλει να επιδιώκει συχνές συναντήσεις με τους γονείς, είτε κάνοντας μια ενημέρωση σε όλους μαζί, είτε με τον καθένα ξεχωριστά για να τους ενημερώσει για την πορεία του παιδιού μέσα στην τάξη, για τυχόν προβλήματα που υπάρχουν και φυσικά για να ζητήσει τη βοήθειά τους. Επίσης, οι γονείς θα πρέπει να γνωρίζουν το πώς δουλεύει ο δάσκαλος/ α μέσα στην τάξη, ποιες μεθόδους διδασκαλίας ακολουθεί και γιατί και έχουν δικαίωμα να φέρουν αντιρρήσεις αν δεν συμφωνούν με κάτι.
Η καλή σχέση και συνεργασία μεταξύ γονέων και σχολείου μόνο θετικά μπορεί να επιφέρει. Ένας γονιός που συνεργάζεται με το δάσκαλο/α μπορεί να βοηθήσει πολύ περισσότερο το παιδί του από ότι ένας γονιός που αδιαφορεί. Αν είστε και λίγο τυχεροί/ες και ο δάσκαλος/α έχει διάθεση και αγαπά αυτό που κάνει τότε είμαι σίγουρη πως όλα θα πάνε καλά.
Να έχετε μια υπέροχη εβδομάδα,
Σοφή Κουκουβάγια