Στα πλαίσια σχεδιασμού ενός προγράμματος παρέμβασης-αποκατάστασης για μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες/Δυσλεξία οι ασκήσεις που περιλαμβάνονται πρέπει να εξασκούν τις αδυναμίες του παιδιού μέσα απο μια ευρηματική και ενδιαφέρουσα διαδικασία.
Οι ασκήσεις καλύπτουν μια ευρεία γκάμα των ειδικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει κάθε παιδί με μαθησιακές δυσκολίες ξεχωριστά. Έτσι συνήθως σχεδιάζονται ασκήσεις φωνημικής ενημερότητας, οπτικής/ακουστικής διάκρισης, μνήμης, άνεσης γραφής, συγκέντρωσης προσοχής, μαθηματικών κα.
Η άσκηση που παρουσιάζεται εδώ είναι η “Βρες τη λέξη”!! και ενισχύει ποικιλία δεξιοτήτων απαραίτητων για μια ομαλή μαθησιακή διαδικασία.
Υλικά: τετράδιο ή φύλλα Α4, μαρκαδόροι ή ξυλομπογιές, βιβλία, περιοδικά, κόμικ
Άσκηση: Επιλέγουμε ένα βιβλίο ή ένα κείμενο που αναλογεί στην ηλικία του παιδιού και φροντίζουμε να βρίσκεται κοντά στα ενδιαφέροντα του. Στην εικόνα παρουσιάζονται βιβλία που αντιστοιχούν σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού. Σε ένα φύλλο τετραδίου ή Α4 σημειώνουμε με χρωματιστούς μαρκαδόρους τις λέξεις που θέλουμε να δουλέψουμε κάθε φορά με το παιδί.
Παραδείγματα λέξεων εξάσκησης:
Ουσιαστικά (πολυθρόνα)
Ρήματα (κρεμόταν)
Επίθετα (μεταξωτή)
Επιρρήματα (αμέσως)
Μικρές άκλιτες λέξεις
Αφού το παιδί αναγνώσει το κείμενο του δίνουμε το φύλλο με τις λέξεις τις οποίες προσπαθεί να διακρίνει μέσα στο κείμενο και να τις κυκλώσει. Κάθε φορά που βρίσκει μια λέξη τη διαγράφει απο το φύλλο. Η ρουτίνα της διαγραφής κάθε φορά που βρίσκουμε αυτό που αναζητάμε είναι απαραίτητη να αυτοματοποιηθεί στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αφού διευκολύνει ιδιαίτερα στην αποφυγή λαθών, παραλείψεων και επαναλήψεων.
Βασικά tips: Η ανάγνωση του κειμένου μπορεί να γίνει, ανάλογα τι θέλουμε να εξασκήσουμε, είτε φωναχτά είτε “απο μέσα του”. Επίσης το κείμενο σε σχέση με τις δυσκολίες του παιδιού μπορεί να είναι πρόταση, παράγραφος, κεφάλαιο κτλ. Τέλος μπορεί να χρησιμοποιηθεί και το κίνητρο του χρόνου με μια κλεψύδρα ή ένα χρονόμετρο για να κινητοποιήσουμε το παιδί.
Δεξιότητες που εξασκούνται: Ανάγνωση φωναχτή και σιωπηλή. Οπτική διάκριση, αναγνώριση μορφής σε επίπεδο λέξης, φωνημική ενημερότητα, συγκέντρωση προσοχής και κατανόηση νοήματος αφού το παιδί πρέπει να αναζητήσει τη λέξη που βλέπει, στο μέρος του κειμένου που αυτή αναφέρεται.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά του Δημοτικού για μια δημιουργική άσκηση γραπτού λόγου και ιδιαίτερα σε παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες/Δυσλεξία που χρειάζονται εναλλαγή ασκήσεων και τρόπων διδασκαλίας. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
dyslexiaathome.blogspot.gr
Βρείτε όλα τα άρθρα της Άσπας εδώ