“Μπερδεύει πολύ τα γράμματα, δεν μπορεί να μου πει εύκολα ποιο είναι κάθε γράμμα. Η νηπιαγωγός/δασκάλα του μου είπε να κάνουμε εξάσκηση γιατί είναι λίγο πιο πίσω απο τα άλλα παιδιά”!
Μια συχνή μαρτυρία γονιών παιδιών στο Νηπιαγωγείο ή στη Α’ Δημοτικού όπου δυσκολεύονται στην αναγνώριση των μορφών των γραμμάτων και στην αντιστοίχηση του ήχου κάθε γράμματος με το σχήμα του. Επίσης αποτελεί ένα συχνό σύμπτωμα “σύγχυσης” σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες.
Υπάρχει πληθώρα ασκήσεων που γίνονται με σκοπό να ενισχυθεί η αναγνώριση των γραμμάτων ως μορφές που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένους ήχους. Μια απλή άσκηση-παιχνίδι πρώτης ανάγνωσης που γίνεται στα Προγράμματα Προσχολικής & Πρωτοσχολικής ενίσχυσης είναι η “Άκου, δες, βάλε”! και βοηθά διασκεδαστικά το παιδί να ξεπεράσει τη δυσκολία του ως προς τη μορφολογία των γραμμάτων.
Υλικά: χαρτί Α4 και γράμματα-μαγνητάκια
Άσκηση-παιχνίδι: Γράφουμε με διάφορα χρώματα όλα τα γράμματα της αλφαβήτου σε ένα χαρτί. Το τοθετούμε στο ψυγείο σε ύψος κατάλληλο για το παιδί και βάζουμε απο κάτω τα γράμματα – μαγνητάκια.
Κάθε φορά που το παιδί μαθαίνει ένα γράμμα στο νηπιαγωγείο/σχολείο μπορείτε να βάζετε το αντίστοιχο γράμμα στο χαρτί. Ο τρόπος εκφοράς του γράμματος δεν γίνεται με το όνομα του πχ. άλφα, κάπα, ρο αλλά με τον ήχο που κάνει κάθε γράμμα δηλ. /ρρρρρ/ /αααα/ /σσσσ/ κτλ. Αυτό θα βοηθήσει στη πιο γρήγορη φωνημική επίγνωση δηλ. να αντιστοιχεί τον σωστό ήχο με το σωστό γράμμα.
Οι τρόποι για να παίξετε αυτό το παιχνίδι:
- Να βάζετε το γράμμα που μαθαίνει κάθε φορά στο σχολείο.
- Να δείχνετε κάθε γράμμα του χαρτιού και να του ζητάτε να βάζει το αντίστοιχο μαγνητάκι.
- Να προφέρετε τον ήχο γραμμάτων, να τα αναγνωρίζει και να βάζει το αντίστοιχο μαγνητάκι.
- Να κάνετε “επανάληψη” των γραμμάτων που έχει μάθει ζητώντας του να τα βάλει στη σωστή θέση.
- Να του λέτε λέξεις που ξεκινούν απο ένα γράμμα και να ζητάτε να σας το πει και έπειτα να το τοποθετήσει στο χαρτί.
- Να δείχνετε ενα γράμμα και να ζητάτε να σας πει αυτό λέξεις που ξεκινούν απο αυτό το γράμμα.
- Να λέτε λέξεις και να ζητάτε να σας πει αν ακούει ένα συγκεκριμένο γράμμα πχ. /λ/, να σας το δείχνει και να το βάζει στο χαρτί.
Παιχνίδια – ασκήσεις με μαγνητάκια στο ψυγείο:
Το έγραψα λάθος στο ψυγείο (Α μέρος)
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
dyslexiaathome.blogspot.gr