Νέα συνεργάτης του blog μας θα είναι απο δώ και στο εξής
η Κωνσταντίνα Θεοδώρου-Λογοθεραπέυρια.
Με την Κωνσταντίνα γνωριστήκαμε στον “μαγικό”κόσμο του διαδικτύου..
Εγώ την βομβάρδιζα με απορίες που αφορούσαν την ομιλία της κόρης μου-καθώς είχαμε θεματάκια με το κσ & το τζ(δεν τα λέγαμε όσο καθαρά θα έπρεπε)- και εκείνη απαντούσε πάντα εξαιρετικά στοχευμένα και καθησυχαστικά!Η ιδέα έπεσε στο τραπέζι και η συνεργασία μας είναι γεγονός!
Καλή αρχή λοιπόν..με ένα θέμα που αφορά κάθε γονιό!
-Πότε θα μιλήσει ‘καθαρά’ το παιδί μου;
Το παιδί μου είναι τεσσάρων ετών και δεν αρθρώνει το ‘ρ’. Πρέπει να κάνει λογοθεραπεία;
Η ομιλία είναι ένα σύνθετο φαινόμενο και η εξέλιξη της εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Συγκεκριμένα οι αρθρωτικές και φωνολογικές διαταρχές σχετίζονται με οργανικά ή/και λειτουργικά αίτια. Αρκετοί γονείς ανησυχούν για την εξέλιξη της ομιλίας των παιδιών τους και αναρωτιούνται, ποιές είναι οι φυσιολογικές ηλικίες κατάκτησης των φωνημάτων της γλώσσας μας και ποιά τα λάθη για τα οποία θα πρέπει να ανησυχούν. Σύμφωνα με την έρευνα «Η Φωνητική και Φωνολογική Εξέλιξη των παιδιών στην Ελλάδα» του Πανελλήνιου Συλλόγου Λογοπεδικών παρατηρούνται συγκεκριμένα αναπτυξιακά στάδια κατάκτησης των φωνημάτων στην ελληνική γλώσσα.
Στην ηλικία των 2,6 – 3iετών θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα μ, π ,τ, κ, μπ, γκ.
Στην ηλικία των 3 – 3,6 ετών θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα ν, β, γ, χ, ντ.
Στην ηλικία των 3,6 – 4 ετών θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα φ, σ, ζ, λ και τα συμπλέγματα σπ, πλ, κλ, βλ, κν, πν, πχ, νγ.
Στην ηλικία των 4 – 4,6 ετών θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα φωνήματα θ, δ και τα συμπλέγματα φλ, στ, σκ, ψ, ξ, χτ, τρ, κρ, δγ, ζμ, μν.
Στην ηλικία των 4,6 – 5 ετών θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα συμπλέγματα σφ, βρ, ντρ, χν, ζγ, φτ, τσ, ντζ.
Στην ηλικία των 5 – 5,6 ετών θα πρέπει να έχει κατακτήσει τα συμπλέγματα γλ, γρ, στρ.
Στην ηλικία των 5,6 – 6 ετών θα πρέπει να έχει κατακτήσει το φώνημα ρ και τα συμπλέγματα δρ, θρ, χτρ.
Οι αναπτυξιακές νόρμες αφορούν ένα μέσο όρο ηλικίας στην οποία εμφανίζεται η άρθρωση των φωνημάτων. Δεν ακολουθούν όμως όλα τα παιδιά τα χρονολογικά ορόσημα κατάκτησης των συμφώνων και των συμπλεγμάτων.
Τα παιδιά κατά την φοίτηση τους στην πρώτη δημοτικού θα πρέπει να παράγουν καθαρά όλα τα φωνήματα και τα συμπλέγματα τους, καθώς παιδιά που παρουσιάζουν αρθρωτική ή/και φωνολογική διαταραχή μπορεί να μεταφέρουν στο γραπτό λόγο τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στον προφορικό λόγο. Μέλημα μας είναι λοιπόν να μην επηρεαστεί η μετέπειτα μαθησιακή πορεία του παιδιού. Η έγκυρη διάγνωση και αντιμετώπιση οδηγεί στην μείωση της εμφάνισης πιθανών μαθησιακών δυσκολιών.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΘΕΟΔΩΡΟΥ
Λογοθεραπεύτρια
μέλοςτου Health Professions Council UK
τηλ. Επικοινωνίας 2107012221, 6977263820
Πρόκλου 29, Παγκράτι – Μέτς 11636
Email: logo_ergo@yahoo.gr